miércoles, 30 de noviembre de 2016

Com hauria de ser l'avaluació per a dur a terme el que considerem un aprenentatge correcte?





Després de llegir aquestes lectures ens hem adonat que a la nostra trajectòria com estudiants sempre ens han avaluat de la mateixa manera, és a dir, a través d'exàmens escrits. Només a l'època de secundària hem utilitzat diferents mètodes que no siguin l'heteroavaluació, però de manera escassa. Ara som conscients que ens agradaria haver pogut disposar d'altres tipus d'avaluació com l'autoavaluació, que permet conèixer les pròpies capacitats, o la coavaluació la qual ajuda a la millora personal i grupal. Per exemple, en aquesta assignatura de Bases Didàctiques i Disseny Curricular utilitzem la rúbrica en cada entrada que feim, i considerem que és molt positiu tenir-ne una, amb els criteris públics, donant-nos a conèixer el que se'ns demana fer.

Un altre aspecte que considerem negatiu de la nostra època estudiantil és que estava molt enfocada als resultats acadèmics. Per tant, un alumne que té millors notes era apte per a la universitat mentre que l'altre que no arriba al 5 no podia optar a uns estudis superiors. Això provocava que els pares i els propis alumnes es preocupessin més per treure la màxima nota possible que per aprendre en realitat.
També pensem que no té sentit donar tanta importància a un examen final, en comptes de realitzar diversos exàmens, treballs o activitats per avaluar un coneixement, ja que no totes les persones som iguals i no tots aprenem de la mateixa manera. En realitat el que hem de comprovar com a futurs mestres és veure si els alumnes han après de veritat, és a dir, si han aconseguit un aprenentatge significatiu, i no si han sabut aprendre de memòria un tema i amollar-ho tot a un examen.

A l'anterior entrada vàrem parlar de la importància de les competències per aconseguir persones més competents i formades per a enfrontar-se a la vida, capaços de respondre de forma eficient davant una situació real. Per això és necessari que per a que una avaluació tant interna com externa, sigui correcta, ha de tenir en compte les competències.

En conclusió, volem una avaluació amb la qual els alumnes entenguin allò que no han fet correctament i que permeti trobar diferents camins per a millorar-se. A més trobem indispensable compartir quina és la finalitat i quins són els objectius que demana l'avaluació, perquè si no els coneixem no podem saber fins on hem d'arribar.


Hem trobat aquest vídeo de na Neus Santmartí parlant d'avaluació, esperem que us agradi!





Aquí us deixem un exemple de rúbrica.






No hay comentarios:

Publicar un comentario